ett år går så fort..

var inne på en annan tjejs blogg och läste att det var Loy Khratong-festivalen idag.. jag visste inte att den hette så men när jag såg hennes bilder så kände jag igen det, och hon skrev även att det inträffar i november när det är fullmåne, och då slog det mig att det var ett år sen jag och Hanna firade denna dag just i Thailand.. Festivalen härstammar från en sed som uppstod för flera tusen år sedan i syfte att hedra andar som bor i vattnet
det är då man skickar iväg en khratong (ett blomsterarrangemang kan man säga) i vattnet och i det har man lagt ett brev, en lyckopeng och man tänder ljus och rökelse.. får massa flashbacks.. och jag inser nog inte hur stor denna dagen är i Thailand, för oss var det bara en cool upplevelse men inser nu att det är ett minne för livet!
här kommer lite bilder.

vi och våran khratong

påväg ut mot havsgudarna..

spektakulära khratonger som byborna hade tillverkat

(det som nästan är coolast är att de gjorda av enbart naturligt material För att inte skada naturen)

Kommentarer
Postat av: Bengt-Arne

vi har också upplevt detta det var rätt mäkitigt. ha det bra

2010-11-22 @ 08:15:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0