Nagra dagar i Patong!

ber om ursakt for valdigt dalig uppdatering, men nar jag val tankte blogga for nagon dag sen sa var internet sa langsamt sa det gick inte..

Vi har i allafall varit i Patong utanfor Puket nagra dagar. Tog en minibuss dit, som skulle ta 1,5 timma.. Det tog 4 meen inte var vi ledsna for det! Marika, min aldsta barndomsvan jobbar for tillfallet i Patong pa ett lyxhotell dar, men hon bodde pa ett stalle som hetter Baramee Hip och hade fatt ner priset till 500 baht per natt at oss, och josses vilket stalle, varsta lyxen! det var som att bo pa hotell =)

har haft 3 jattemysiga dagar i Patong, gatt runt och prutat pa marknader, atit jattegod mat, (min nya thaifavorit ar Phad Thai) huuur gott som helst! En dag akte vi ut till en strand som Marika rekommenderat, som hette Paradise beach, och det var det! den va jattefin, tyvarr sa hade vi lite otur med vadret sa det kom skurar och var lite mulet men det var jattevarmt och skont anda, sa det var bara att ga och bada nar det regnade =P

I forrgarkvall gick vi till ett stalle som hette Rock city, dit vi hade betalat 1000 baht (ca 220kr) och da fick man dricka sa mycket man ville mellan 21-23,, det blev ganska mycket dricka den kvallen, men vi hade jatteskoj och det va bara bra rockmusik hela kvallen!! =)

Nu ar vi tillbaka i Ao Nang igen, for om 2 dagar ska vi fa skjuts till koh Pan Jan (eller hur de nu stavas) och ga pa full moon party, (fest pa en hel strand natten da det ar fullmane) under lagsasong som det ar nu brukar det vara ca 10 000pers dar, hogsasong kan det vara upp till 30 000... ser fram emot det!

Hoppas ni har det bra hemma i hostrusket, har fatt rapport fran Idre att det nu ar ca -3 och snokanonerna gar for fullt! =D badar gott till om en manad nar jag aker upp dit igen.. kanns jattekonstigt, 29oktober sitter jag i ett stekhett thailand och 29 november sitter jag i ett svinkallt Idre, men da har jag ju Magnus som varmer mig! langtar sa efter honom <3 bara en manad kvar alskling!!

Vart rum pa Baramee Hip

En av poolerna pa marikas lyxhotell..

Jag och Pillan pavag till stranden.

Lilla sota froken fraken ;)

Jag och Hanna hittade en gunga =)

Zandra och Pillan pa Rock City

Jag och Hanna pa Rock City

Ao Nang

Da har man spenderat sina forsta harliga dagar i Thailand pa ett stalle som Heter Ao Nang, mysig liten by,
idag akte vi over till en annan strand som heter Riley Beach och stekte nagra timmar i solen, saa skont!

pa kvallen efter vi atit sa Tatuerade sig Hanna, 5 stjarnor pa foten som symboliserar hennes familj, den blev jattefin! och sen nar hon var klar sa fraga han om inte jag ville ratta till min tatuering idag for det hade jag namnt for honom, och sagt och gjort helt plotsligt lag jag dar och blev gaddad, Han tatuerar med Bambupinne och inte maskin sa det gar inte lika djupt och han ar riktigt duktig, sa nu har jag inte langre en halvklar tatuering utan nu har jag de snygga kanterna pa den som jag gatt och tankt att jag ska ratta till sa lange, blev saa nojd..

Efter det gick vi till en glassbar som heter Swensens, jag och Sandra delade pa en choklad fondue meny.. 9 kulor glass, banan kex och bara heelt galet mycket glass, och kalaset gick pa 33sek.. hahhaah

Imorn ska vi aka till en o som heter Patong utanfor Puket. Dar jobbar Marika Fogle min alsta barndomskompis, det ska bli sa himla skoj att traffa henne igen!! langtar massor! och sa ska det bli skoj att se lite mer av Thailand saklart!

dags att ga till vart rum och packa ihop sig igen, vi tvattade idag (eller vi lamnade tvatten och fick den tvattad for 19sek, heelt galet billigt!! =P sa det ar bara att trycka i allt i vaskan igen for vi aker redan 10 imorn.

kram pa er alla hemma i hostrusket.

Det var galet vackert pa Riley Beach

batarna man aker i mellan stranderna..

tatueraren in action

min och Sandras enorma glassmeny!! =) men gott var det!

nytt Thailand nr =)

Hej hopp!!

Nu har vi varit i Thailand nagra dagar.. idag har vi spenderat dagen pa stranden eller snarare i vattnet for det ar sa jakla varmt, men man ska val inte klaga.. vattnet hjalper lite, aven om de inte ar kallt sa ar det ju iaf blott =P

Imorn ska vi nog ta en bat ut till en annan strand, dar man tydligen kunde snorkla med =) sa jag kan anvanda mitt nya cyklop och snorkel!!

och nu har jag ett Thalandskt nr
+66 89 88 15 187

sa ni far garna ringa eller smsa om ni kanner for att saga hej =) alltid skoj att prata med Sverige!

dags att sova, klockan ar massor
hoppas ni har det bra dar hemma!

Hej Thailand!

Nu ar vi aaaantligen framme i Ao Nang pa sodra Thailand! men vi hoppar tillbaka lite..

i Mandags lamnade vi Australien, David var snall och korde oss till flygplatsen.. inga problem dar. Vi ckeckade in vart bagage anda till Bangkok sa det behovde vi inte oroa oss for nar vi kom fram till Manila. (min vaska vagde 18.5 kg) *yey* Spenderade 8 timmar i luften (man har anna vant sig vid langa flygresor nu) tittade pa lite filmer och at mat..
Val framme pa Filippinerna var det inga problem att ta sig in osv.. tog en taxi till vart hotell som vi forbokat. den kostade 240 piso som vi senare kom fram till att det va 36kr hahahah) Nar vi kommer dit upptacker vi att bokningen ar for en dag senare altsa tisdag! meen det gick bra anda *pjuh*
kikade runt lite och skrattade at alla roliga och annorlunda saker, men kande oss anda ganska mosiga efter en laang dag (som blev annu langre for vi flyger ju tillbaka i tiden) sa vi kopte en cola och lite pringles och gick hem till vart rum.

Nasta dag tisdag, at vi frukost ocksa det sjuukt billigt! och tog oss till flygplatsen igen.. dar var det ord och inga visor, Taxin genomsoktes nar vi kom in till flygplansomradet, vi fick visa vara biljetter nar vi skulle in pa flygplatsen, och sen igen for att komma in till "tullen" dar upptackte vi att vi var tvugna att betala 750 piso for att komma ut ur landet, sa det var bara att ga och ta ut lite mer pengar (750 piso blir typ 115kr sa det var val inget egentligen men anda...) sen var det stamplar och annu en scanning av vaskorna. och nar vi sen skulle till gaten var det annu en kontroll. Heeelt sjukt! men men man ska val ta det sakra fore det osakra..

Flyget till Bangkok tog bara 3 timmar, men sen var det dags for kaos igen.. vi satte oss i en taxi och gav honom adressen. Han hade ingen aning om vart hotellet lag, Vart hotell hette Chaleena Prinsess och han tog oss till Chaleena Hotel som kunde liknas vid ett Hilton hotell och jag och Hanna sa snabbt till taxichaufforen att har ska vi inte bo. men han insistera tills den uniformkladda piccolon sa att har ska ni inte bo.. sa det var bara att baxa in sig i taxin igen och kora lite langre ner langs gatan dar vart hotell lag.. =P

aven denna bokning var for en dag senare, men det gick bra aven denna gangen..

vi kande oss bara forvirrade och inte specellt hungriga sa vi gick typ och la oss pa en gang.. Pernilla hade sagt till oss att det finns typ resebyraer overallt sa det ska inte vara nagra problem att boka buss.. Vi vaknade upp och hade massa energi sa vi gick ut och borjade leta efter resebyraer, men vi bodde inte i ett turistigt omrade av Bangkok sa det fanns inte nagra.. slutade med att vi klockan 09.00 tog en taxi till busstationen dar vi kunde boka bussbiljett till Krabi. den gick 18.10 sa dar satt vi i 9 timmar och vantade... (kande inte riktigt for att springa omkring i bangkok med sa mycket packning...)
Hoppade pa bussen vid halv 6 och 12 timmar senare var vi framme i Krabi =) tog en taxi till Ao Nang dar Pernilla och Sanra bor men han korde oss saklart till fel hotell sa vi fick hoppa pa en Tuk Tuk och aka en liten bit till.. men nu ar vi iaf Antligen framme!!! sa himla skont! solen skiner och himlen ar bla, just nu ar livet underbart!! stranden nasta! =D

Hejda Australien...

Det ar med lite vemod i hjartat jag skriver detta inlagget, Imorn aker vi vidare till Filippinerna och Thailand...
jag alskar verkligen detta land. Och det som gor det jobbigt ar att jag inte vet hur manga ar det tar innan jag kan aka tillbaka.. En vacker dag kommer jag atervanda det vet jag, men vet inte nar...

Igar tog vi pa oss partykladerna och begav oss till Kings Cross och Worldbar, (dar man koper drinkar i tekannor) och hade ett te-party. Jag, Hanna, Sanne och Sinead (en irlandsk tjej som bor i samma rum som oss). En mycket trevlig kvall och en valdigt god Kebab som nattamat sen ;)

Vi har haft en lugn och skon dag idag, handlat lite saker som vi behovde typ linsvatska assa.. (vet inte riktigt vart man hittar de i Thailand =P) har aven packat ihop alla vara saker igen,, har varit sa skont att kunna sprida ut sig i 2,5 vecka, men nu ar det slut pa det.. hej backpacking igen! men det positiva ar att ryggsacken gick jattelatt att stanga och jag tror inte ens att jag ar i narheten av 20kgs gransen mycket positivt!

Ikvall ska vi nog bara ta det lugnt, kanske kolla pa en film pa hostellet och bara mysa.

Sa nu ar det val dags att saga, Hejda Australien, Hej Thailand..
vi ses dar!

Taronga Zoo!

Igar slapade vi oss upp vid 07.45, det va lite tungt nar man inte gatt upp sa tidigt pa lange =P
men vi gjorde frukost och borjade sen vandra mot circular Quay. Val dar tog vi farjan till Taronga Zoo
for en mysdag med alla djuren =)
och vi valde helt ratt dag, for det va heelt perfekt vader, inte for kallt och inte for varmt, men anda soligt!
Det va jattemysigt att ga dar en dag och strosa och titta pa djuren, ata en glass, ta massa kort osv..

lagger upp lite bilder istallet for att babbla pa.

Turist fotot nummer 1 pa tva dumma svenskar pa en elefant =P

Enda stallet i varlden man kan fa en giraff och Sydney Operahouse i samma bild

Nyaste tillskottet till Zoot lille herr Luk Chai

Lejon..

T i G G E R

TIMON =)

Koala

En Wombat till dig mamma <3

Kanguru

Life in Sydney!

jahapp.. vet inte riktigt vad jag ska skriva om egentligen for igar Hade Hanna lite feber sa jag gav henne utegangsforbud och "bedrest" =P det mest spannande som hande var att Brandlarmet gick for att nagon hade rostat brod lite for lange=P sa nar jag tvingat upp Hanna och kommit ner for alla 1000 trappor sa slutade larmet =P

Idag har det varit en uuunderbar dag i Sydney. lite blasigt men anda sa varmt sa man kunde ga utan troja =)
lagger upp lite bilder fran veckan som gatt!

Hanna, jag och Sanne innan Aquarium

Hanna och Sanne

Innan Wicked

vi =)

Darling Harbour

"wickefied"

aaaaah! va bra den var! musiken, skadespelarna, rosterna. Defying Gravity var nog toppnumret hon sjong den sa himla bra att jag hade gashud ner till tarna! och nar "for good" spelades kunde jag inte hjalpa en liten tar som rann ner pa kinden for den laten betyder sa mycket for mig fran att jag gick m1an i Bjarnum

Efter musikalen var vi uppkladda och fina sa vi gick och tog en drink pa Sidebar innan vi gick hem.

sov lange idag, och hade en ganska slo dag tills vi akte ut till Clovelly och traffade mamma och pappas vanner David och Roleen =) de bjod oss pa en Italiensk resturang och oj vad gott det var!

nu ska jag hem till Hostellet och ha en trevlig sondagkvall med Hanna och diskutera vintern lite.. fick Mail fran Idre som gjorde mig lite konfunderad men far ringa och prata med dem imorn sa loser sig allt..

kram pa er dar hemma!

WICKED!!

Idag har jag och Hanna haft en jattemysig dag pa IKEA. Kottbullarna var lika goda som alltid och vi ska avnjuta en kaviar och agg knackemacka till frukost imorn

vid 17.30 gick vi till Wicked lotteriet igen, hoppades som aldrig forr men vagade inte riktigt tro pa det... tills mannen bakom kassan ropar ut hanna.... och sen en paus (for det tar ett tag att uttala Berndtsson) men det va henne han ropade upp vi fick biljetter!!!! jag ar sa himla lycklig!! sa nu ska vi hem och gora oss teater fina och ga pa musikal ikvall!!

LYCKAN AR TOTAL!!!!

Forhoppningarna ar skyhoga!

Annu en dag i Sydney har snart passerat.. Idag har jag och Hanna haft storsta slapparedagen nagonsin!
vi sov lange, gjorde sen brunch, scrambled eggs och toast.. tog det sen lugnt nagra timmar till innan vi gick till Paddys market och kopte gronsaker, champinjoner, tomater och avocado infor middagen ikvall, blir pasta *surprise surprise*

Igar kom Sanne in till Sydney och vi gick till Aquarium och tittade pa alla roliga, konstiga och intressanta vattenvarelser som de har dar. Efter det var det lunch pa Black Bird Cafe som gallde, sen gick vi och tittade lite i affarer, och bara hade en mysig dag.

Idag fick jag reda pa att det finns ett lotteri till en av mina favoritmusikaler som jag velat se sen jag gick musikalskolan i Bjarnum! Den heter Wicked, och varje dag lottar de ut typ 10-12 biljetter for 30$
(annars kostar den billigaste 90$)
fick inga idag, men oj, vad jag hoppas pa att fa biljetter innan vi lamnar sydney... =D

och Imorn ar det IKEA som galler.. kottbullar med graddsas. och en tub kaviar =) kanske blir en pase bilar med heehhe.. man blir sa himla svensk nar man ar utomlands!

Hoppas allt ar bra hemma!

sydney sydney sydney

Nu har vi varit i centrala Sydney i nagra dagar, Efter att Sanne akte tillbaka till Norra Sydney har jag och Hanna varit tvattakta turister! precis som det ska vara..

i Mandags gick vi och strosa i affarer och lokaliserade ett tvattstalle som vi gick och lamnade var tvatt hos igar for tvattmaskinerna pa vart hostel ar jattedaliga sa det lonar sig att ga ivag med tvatten, sa den ska vi hamta nar vi ar klara har.. tvattad, torkad och vikt for 10$ var.. vilket KAP!!!! =)

Igar tog vi oss ner till Darling Harbour och gick i kopcentrat dar lite, drack en latte pa "trabryggan" dar och bara njot innan vadret blev daligt (det har typ regnat varje kvall har)

Idag tog vi pa oss ga-skorna och borjade traska.. gick ner till Operahuset och tog kort som en akta turist ska och strosade sen runt i nagra timmar till, kanns i benen nu kan jag lova!

och vi har aven andrat vara planer lite.. Filippinerna har ju tyvarr rakat ut for lite olika naturkatastrofer och det kanns inte som ett land som varken jag eller Hanna vill aka till, men sa lange UD inte sager att det ar farligt att aka dit sa fick vi inte andra var resplan till nagon annan destination, sa vi fick helt enkelt andra datumen lite sa vi far nu 23 timmar i Manilla installet for 2 veckor som det var tankt fran borjan, det kostade oss 1000kr men det ar det absolut vart for vi vill inte aka nagonstans som vi inte kanner oss sakra. Sa nu kommer vi hem den 17de november istallet for 1a december..

Horde att det har snoat ganska mycket i Idre, =) helt galet.. det ar ju bara borjan av oktober! Men det badar ju gott infor vintern, inte for att jag tror att snon kommer ligga kvar, men anda!!

ne, dags att hamta var tvatt ;) hahaha.. alskar att lata rik!

Sydney fran flyglanet!

Harbour Bridge

Sydney Operahouse!

Sydney tower

regn i Sydney

Nu ar vi antligen tillbaka i Sydney. Var ute hos Sanne och hennes slaktingar i vackra Avalon i nagra dagar innan vi alla 3 tog bussen in till Sydney igen.. Bor pa samma hostel som vi bodde pa for ett och halvt ar sen nar jag och Sanne var har.

Igar gjorde vi iordning oss och begav oss till Darling Harbour.. och vart (mitt och Sannes) forra jobb Black Bird Cafe =) hade tur for just den kvallen var det 2 som vi jobbade med som inte jobbar dar langre som var dar och drack lite drinkar, gissa om de blev forvanade av att se oss =) superskoj! sa de skulle styra upp nagon middag nasta vecka, Hur skoj som helst!!
Stallet ar heelt omgjort, och har nya agare, sa det kandes nastan inte som samma resturang, men det va skoj anda!
Gick vidare till Cargo-bar dar vi traffade ett gang som firade en killes fodelsedag, hade en supertrevlig kvall, och det blev ganska sent.
Vi gick sjalvklart forbi vart favvostalle 5-star kebab och kopte en kebab var, saa goda!
Nar vi kom till Hostellet, mots vi av 3 polisbilar som star utanfor och in strommar typ 15 polisman?! shit, vad hander tankte vi.. men vi gick in, (fragade forst i receptionen om det var okej att vi gick in) och gick och satte oss i koket pa forsta vaningen och at. da strommar ca 10 poliser till in och staller sig typ dar vi sitter och ater?! vi fattade verkligen ingenting!!! klockan var ju typ 3 pa natten =p men efter ett tag, gick de alla igen, vi vet fortfarande inte vad som hade hant, och kommer formodligen inte fa veta.. hahaha.. sydney i ett notskal.

idag sov vi lange!! och sen gick vi till Paddys Market och strosade runt, jag kopte en ny klocka.. jattefin! lite "killig" i modellen men I like it! (kan lagga in en bild senare, men det funka tydligen inte fran denna datorn) och sen gick vi pa bio pa kvallen.. tycker om att ga pa bio, ett bra kvalls tidsfordriv!

dags att ga till hostellet och mysa, imorn aker Sanne tillbaka till Avalon for att jobba, men vi kommer ses nan mer gang innan jag och Hanna drar vidare,

hoppas allt ar bra med er dar hemma! horde att det borjar bli frost och grejer nu.. brrrrr